Aisuki tasateräinen taltta, jota käytetään puun poistamiseen leikatun
viivan vierestä ja läheltä
Beta-ban laatta, jolla on laaja, piirteetön värialue, esim. koko kuva-alan
kattava vaalea pohjaväri (käytetään myös nimitystä tsubushi-ban)
Bokashi värisiirtymä. Bokasheja on hyvin monenlaisia ja ne saadaan aikaan
Erilaisin tekniikoin. Bokasheilla voidaan luoda erikoisefektejä ja
saada syvyyttä väripintaan
Genga ‘alkuperäinen piirustus’
Hangi-to veitsi ääriviivojen leikkaamiseen laatalle
Hanko nimileimasin töiden signeeraukseen
Hanshita viivapiirros ohuelle paperille, joka liimataan kuvapuoli alaspäin
laatalle avainlaatan kaivertamista varten
Hari-awase samalle laatan pinnalle kaiverretaan useampia värialueita
Hiki-tsuke kento-kohdistusmerkki, joka on suora viiva
Hiku ‘vetää’. Käytetään terminä kento-kohdistusmerkkien siirtämisestä
(vetämisestä) kohti vedostajaa
Hon-zuri varsinainen vedostus (koevedostus = kentomi)
Hori kaiverrus
Hori-dai kaivertajan työpöytä
Hosho puupiirrosten vedostukseen käytetty korkealaatuinen paperi.
Iro-ban värilaatta
Iro-ochi laatoilla virheitä, joissa pieniä värialueita on jäänyt kaivertamatta
(värejä puuttuu)
Iro-sashi paperi, johon on merkitty kaiverrettava värialue
Iro-wake värierotteluprosessi
Kagi kento-kohdistusmerkki, joka on suorakulma
Kake-awase saman laatan käyttö useamman värin vedostamiseen
Kara-zuri ‘tyhjä vedostus’. Vedostus ilman väriä kohokuvioiden
aikaansaamiseksi. Hierretään barenilla samaan tapaan kuin väri.
Kento paperin kohdistusmerkit laatalla (katso ‘kagi’ ja ‘hiki-tsuke’)
Kento-nomi kento-kohdistusmerkkien kaivertamiseen käytettävä täysin
tasateräinen taltta
Kentomi koevedostus (varsinainen vedostus = hon-zuri)
Kimedashi vedostus ilman väriä niin, että paperi painetaan laatalle leikattuihin kuvioihin (”työntää ulos”). Perinteisesti painamiseen on käytetty kyynärpäätä.
Koma-suki pieni kourutaltta, jossa on u-muotoinen terä
Kui-ki ohut puuliuska, jolla kento-kohdistusmerkkejä voidaan siirtää
poispäin vedostajasta
Kyogo avainlaatalta otettu vedos iro-sashien tekemistä varten
Marunomi kourutaltta, jota käytetään puun poistamiseen laajemmilta alueilta
Masa-ban vedostuspaperin arkkikoko ( n. 36 x 50 cm)
Masame puun suorat syyt
Mimi-tsuki ‘korvien kera’. Paperi, jossa on alkuperäiset epäsäännölliset reunat
Minoban vedostuspaperin koko, ½ masa-bania (n. 25 x 36 cm)
Muda-bori ‘turhat kaiverrukset’. Kaiverretut alueet (esim. viivat), jotka
poistetaan, kun niitä ei enää tarvita värierotteluprosessissa
Nezumi-ban ‘hiirilaatta’. Varjostuslaatta
O-bosho ‘suuri hosho’. Vedostuspaperin arkkikoko (n. 40 x 53 cm)
Sakame ‘takaperoiset puun syyt’. Alue laatalla, jossa puun syiden suunta on
päinvastainen kuin muualla laatan alueella
Sarai tarpeettoman puuaineksen poisto taltoilla laatalta
Sen-gaki ääriviivapiirros
Shina laattamateriaalina käytettävä japaninlehmuksesta valmistettu
vaneri
Soai-nomi suora taltta, jonka terä on hiukan kaareva
Sumi-ban ääriviiva- (musta) laatta
Suri vedostus
Suri-dai vedostuspöytä
Sute-bori ‘turha kaiverrus’. Käytetään kuvaamaan ‘päästöviivan’ leikkausta
ennen varsinaisen viivan leikkaamista. Sute-bori keventää varsinaisen viivan leikkaamista
Tsubushi-ban laatta, jolla on laaja, piirteetön värialue, esim. koko kuva-alan
kattava vaalea pohjaväri (käytetään myös nimitystä beta-ban)
Yama-zakura vuorikirsikka. Perinteinen ja parhaana pidetty laattamateriaali